/Files/images/2022/3722300.jpg Індивідуальні форми навчання: юридичне розʼяснення про обовʼязки учнів, батьків та вчителів

Наразі понад 500 тисяч українських учніввимушено перебувають за кордоном. На вимогу країн перебування, вони мають відвідувати місцеві заклади освіти та навчатися там очно в першій половині дня. Відповідно, продовжувати дистанційний освітній процес в українській школі їм не те що складно, а неможливо, адже час занять в обох школах здебільшого збігається.

Відтак у першому семестрі 2022–2023 навчального року батьки почали активніше звертатися до закладів освіти в Україні з проханням перевести їхню дитину на одну з індивідуальних форм навчання.

“Нова українська школа” отримує звернення від батьків, які скаржаться, що школа в Україні відмовляється переводити їх на обрану форму. А деякі вчителі нарікають, що батьки та учні, що обрали таку форму, сприймають індивідуальне навчання, як “забити на українську школу взагалі”.

Ми зібрали найпопулярніші питання на цю тему. Відповіді на них читайте в юридичному роз’ясненні “Нової української школи”.

– Які документи потрібні для переведення дитини на індивідуальну форму навчання? Чи можна це зробити онлайн?

Українські учні, які зараз вимушено перебувають за кордоном, здебільшого відвідують школи там, де вони мешкають. Деякі сімʼї планують повертатися в Україну, тому батьки не хочуть, щоб дитина переривала звʼязок зі своїм “рідним” закладом освіти. Тому вони обираютьодну з індивідуальних форм навчання –сімейну чи екстернат.

Для того, щоб обратисімейну форму освіти,достатньо написати заяву до закладу освіти.

Обратиекстернатну форму освітиможуть діти, які мають на те одну з причин, вказаних у законодавстві (Положення про індивідуальну формуздобуття повної загальної середньої освіти, затверджене Наказом МОН № 8 від 03.02.2016р.) Зокрема, пункт 1 розділу 2 Положення передбачає такі підстави:

1) із поважних причин (стан здоров’я, збройний конфлікт, проживання (перебування) за кордоном (для громадян України), на неконтрольованій території або на території населених пунктів на лінії зіткнення, території, на якій встановлено режим надзвичайної ситуації або режим надзвичайного стану тощо) не можуть відвідувати навчальні заняття в закладі освіти або не можуть пройти річне оцінювання;

2) не завершили здобуття певного рівня повної загальної середньої освіти в закладі освіти та/або не мають результатів річного оцінювання з окремих навчальних предметів та/або атестації;

3) є громадянами України, які здобували або здобувають повну загальну середню освіту за кордоном (в закладах освіти інших країн);

4) є іноземцями, особами без громадянства, які постійно проживають чи тимчасово перебувають в Україні, у тому числі біженцями, особами, яким надано тимчасовий чи додатковий захист в Україні, та особами, які звернулися із заявою про визнання біженцем або про надання додаткового чи тимчасового захисту, особами, які утримуються в пунктах тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства;

5) прискорено опанували або бажають прискорено опанувати зміст навчальних предметів одного або декількох класів (рівнів повної загальної середньої освіти);

6) самостійно опанували або бажають самостійно опанувати зміст окремих навчальних предметів за певний клас;

7) засуджені до довічного позбавлення волі;

8) є іноземцями й постійно проживають за кордоном, але бажають здобути освіту в приватних закладах освіти України.

Заяву для переведення на екстернатну форму може написати
  • сам учень/учениця, якщо він/вона повнолітній/я, чи виїхав/ла з тимчасово окупованої території України або з населеного пункту на лінії зіткнення в супроводі родичів або будь-яких інших повнолітніх осіб, які не є законними представниками;
  • один із батьків чи інших законних представників дитини.

У такій заяві потрібно вказати причину для переведення (із зазначених у Положенні, про які вказували вище).

Також до заяви додати документ, що підтверджує наявність такої причини. Винятком є пункти 5 і 6 з перерахованих підстав: бажання дитини самостійного чи прискореного опанування предметів підтверджувати документами не потрібно (пункт 3 розділу 2Положення про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти).

Особи, які проживають на тимчасово окупованій території або території населених пунктів на лінії зіткнення, території, на якій встановлено режим надзвичайної ситуації або режим надзвичайного стану, можуть подати скановану копію заяви будь-якими засобами зв’язку(факсом, електронною поштою тощо).

Перевестися на індивідуальну форму можна впродовж навчального року, якщо учень/учениця належить до однієї з категорій:
  • здобував/ла чи здобуває освіту за кордоном,
  • проживав/ла чи проживає на тимчасово окупованій території України або в населених пунктах, території здійснення заходів із забезпечення національної безпеки й оборони, відсічі й стримування збройної агресії російської федерації в Донецькій та Луганській областях на період здійснення зазначених заходів або на території населених пунктів на лінії зіткнення, території, на якій встановлено режим надзвичайної ситуації або режим надзвичайного стану (пункт 5 розділу 1 Положення про індивідуальну форму здобуття загальної середньої освіти).

Для забезпечення індивідуальної форми здобуття освіти можуть використовуватися технології дистанційного навчання відповідно до Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти й науки України від 08 вересня 2020 року № 1115.

Рішення про використання технологій дистанційного навчання в освітньому процесі ухвалюється педагогічною радою закладу освіти до початку навчального року або впродовж навчального року у випадку обставин, що потребують організації роботи закладу з використанням технологій дистанційного навчання.

–Які обовʼязки вчителів, директора та батьків при навчанні учня/учениці на індивідуальній формі?

Усі сторони, залучені при здобутті освіти дитиною на індивідуальній формі, мають певні зобов’язання.

Заклад освіти в особі керівника, забезпечує реалізацію індивідуальної освітньої траєкторії здобувачів освіти через:
  • розроблення індивідуальних навчальних планів та індивідуальних програм розвитку (у разі потреби);
  • організації та проведення консультацій (у разі потреби) та оцінювання результатів навчання здобувачів освіти (далі – оцінювання);
  • надання доступу здобувачам освіти до безоплатного користування підручниками, навчальними посібниками та іншою літературою бібліотечного фонду, навчальною, науковою, виробничою, культурною, спортивною інфраструктурою закладу освіти тощо (пункт 7 розділу 1 Положення про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти)(Положення про індивідуальні форми освіти, пункт 7 розділу 1).

Керівник закладу освіти має ознайомити учня/ученицю та одного з його/її батьків чи інших законних представників із порядком організації відповідної індивідуальної форми здобуття освіти (у тому числі з порядком і періодичністю оцінювання).

Учні мають право на отримання консультацій від педагогів у закладі освіти, де вони навчаються. На консультації відводиться 15 хвилин на одного здобувача освіти з кожного навчального предмета згідно з графіком, затвердженим керівником закладу освіти (але не більше ніж 3 години на навчальний предмет протягом навчального року).

Для отримання сімейної освіти, заклад освіти обирають батьки. Школа, на території обслуговування якої мешкає дитина ,не може відмовити в наданні сімейної освіти. Також заклад освіти зобов’язаний поінформувати відповідну службу в справах дітей про зарахування (переведення) здобувачів освіти на сімейну форму (задля запобігання порушень прав дітей та забезпечення виконання обов’язків батьків чи інших законних представників).

У разі здобуття освіти за екстернатною формою індивідуальний навчальний план складається в обов’язковому порядку, а за сімейною – за бажанням учня/учениці та/або його батьків. (Закон України “Про повну загальну середню освіту“, Стаття 14, пункт 2).

Якщо йдеться про індивідуальну форму освіти з використанням технологій дистанційного навчання, батьки чи законні представники мають створити для дитини умови для такого навчання та сприяти виконанню дитиною освітньої програми й досягненню дитиною передбачених програмою результатів навчання.

Батьки чи законні представники мають написати заяву про індивідуальну форму освіти з використанням технологій дистанційного навчання до закладу освіти. У заяві вони підтверджують наявність в учня/учениці умов для дистанційного навчання в синхронному та асинхронному режимах, зокрема

  • доступу до мережі інтернет,
  • персонального комп’ютера (з можливістю використання засобів аудіо-, відеоконференцзв’язку) (Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти, пункт 3 розділу 3).
–Які форми контролю/атестації має проходити дитина?

Оцінювання результатів при екстернатній та сімейній формах навчання відбувається з різною періодичністю.

Екстерни складають річне оцінювання та атестацію (державна підсумкова атестація). Річне оцінювання проводиться з усіх навчальних предметів, обов’язкових для вивчення відповідно до освітньої програми до закінчення навчального року. Для екстернів, які навчаються за кордоном, а також проживали чи проживають на тимчасово окупованій території або на території населених пунктів на лінії зіткнення, території, на якій встановлено режим надзвичайної ситуації або режим надзвичайного стану, оцінювання може проводитися протягом усього навчального року.

Здобувачі освіти за сімейною формою проходять підсумкове (семестрове та річне, що здійснюється за результатами семестрового) оцінювання, а також державну підсумкову атестацію.

Учні початкових класів за сімейною формою освіти, за бажанням одного з батьків чи інших законних представників, за індивідуальним навчальним планом можуть проходити оцінювання додатково (більш як два рази на рік). Для них формувальне та підсумкове оцінювання відбувається за участі педагогічного працівника та одного з батьків чи інших законних представників. Таке оцінювання може бути організоване в освітньому середовищі, звичному для здобувача освіти. Час для такого оцінювання визначає заклад освіти, але це має бути не більше ніж 4 навчальні дні впродовж навчального року (з урахуванням вимог до організації освітнього процесу відповідно до державних санітарних правил і норм).

Тривалість оцінювання для екстернів і здобувачів освіти за сімейною формою також визначена законодавством:

1) на проведення формувального, підсумкового (семестрового, річного) оцінювання – 1 навчальна година з кожного предмета;

2) на проведення атестації в закладі освіти (якщо вона проводиться не разом з іншими здобувачами освіти відповідного класу):

  • з української мови або мови навчання національних меншин (диктант) – 1 навчальна година;
  • з інших навчальних предметів – 1 навчальна година з кожного навчального предмета у 1–4 класах, 2–3 навчальні години з кожного навчального предмета у 5–9 класах, 3 навчальні години з кожного навчального предмета у 10–11 (12) класах. (розділ 5 пункт 2Положення про індивідуальну формуздобуття повної загальної середньої освіти).

Заклади освіти забезпечують ознайомлення учнів/учениць із переліком питань, за якими здійснюється оцінювання. Засоби оцінювання визначає педагогічний працівник з урахуванням змісту індивідуального навчального плану (за його наявності).

Завдання для оцінювання складає заклад освіти (відповідно до освітньої програми та навчальних програм з окремих навчальних предметів (інтегрованих курсів), а також особливостей засвоєння освітньої програми, визначених індивідуальним навчальним планом (за його наявності).

–Чи може дитина з тимчасово окупованих територій перейти до іншого закладу освіти на підконтрольній Україні території на індивідуальну форму навчання?

Учень/учениця має гарантоване право на зарахування до закладу освіти, якщо мешкає на території, закріпленій за цим закладом (стаття 8 Закону України “Про повну загальну середню освіту“). Проте цене обмежуєправо батьків чи законних представників дитини або особи, яка досягла повноліття, вибрати інший заклад освіти відповідно до законодавства.

Кожен заклад освіти може організовувати здобуття освіти за індивідуальною формою незалежно від місця проживання особи. Причому зарахування осіб до закладу освіти для навчання за індивідуальною формою здійснюється незалежно від наявності вільних місць у класі (пункт 5 розділу 1Положення про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти).

Питання спроможності закладу освіти забезпечити реалізацію індивідуальної освітньої траєкторії та розроблення індивідуального навчального плану розглядається педагогічною радою на підставі поданої батьками чи іншими законними представниками дитини, чи особою, яка досягла повноліття, письмової заяви (крім осіб з особливими освітніми потребами).

Відмову в задоволенні реалізації індивідуальної освітньої траєкторії в закладі освіти та розробленні індивідуального навчального плану може бути оскаржено до керівника та/або засновника закладу освіти чи уповноваженого ним органу відповідно до вимог Закону України “Про звернення громадян” (Закон України “Про повну загальну середню освіту“, стаття 1, пункт 3).

У такий спосіб діти та їхні батьки, що перебувають на тимчасово окупованих територіях можуть звернутися із заявою до будь-якого закладу освіти, надіславши її скан. У разі відмови – оскаржити її. Або ж звернутися до територіального підрозділу управління/департаменту освіти з проханням направити їх у той заклад, який зможе надати освітні послуги за обраною батьками та учнем/ученицею формою.

Роман Бондаренко, юрист ГО “БАТЬКИ SOS”, спеціально для “Нової української школи”

Деякі питання щодо регулювання освітнього процесу під час воєнного стану чи карантину

· Делегування керівникам закладів загальної середньої освіти права організовувати освітній процес з використанням «змішаних форм навчання» та технологій дистанційного навчання у період воєнного стану чи карантину.

Відповідно до Закону України «Про освіту» заклади освіти наділені автономією, що полягає в їх самостійності, незалежності та відповідальності у прийнятті рішень щодо академічних (освітніх), організаційних, фінансових, кадрових та інших питань діяльності, що провадиться в порядку та межах, визначених законом.

Згідно із статтею 10 Закону України «Про повну загальну середню освіту»(далі – Закон)форми організації освітнього процесу визначаються педагогічною радою закладу освіти у межах часу, передбаченого освітньою програмою, відповідно до обсягу навчального навантаження, встановленого відповідним навчальним планом, та з урахуванням особливостей регіону тощо.

Частиною четвертою статті 38 Закону встановлено, що організація освітнього процесу та діяльності закладу загальної середньої освіти належать до повноважень його керівника.

Порядок здобуття загальної середньої освіти за інституційною формою (очна (денна, вечірня), заочна, дистанційна та мережева), що організовується у закладах загальної середньої освіти, регламентовано Положенням про інституційну форму здобуття загальної середньої освіти, затвердженим наказом МОН від 23.04.2019 № 536(далі – Положення).

Положенням визначено, що організація здобуття освіти за інституційною формою здійснюється відповідно до освітньої програми закладу освіти.

Дистанційне навчання може бути реалізовано під час змішаного навчання шляхом використання технологій дистанційного навчання для забезпечення навчання за різними формами здобуття освіти, їх поєднання.

Навчальний час у разі організації здобуття освіти за дистанційною формою встановлюється закладом освіти:

на рівні початкової освіти – не більше 50 відсотків сумарної кількості навчальних годин інваріантної та варіативної складових навчального плану за типовою освітньою програмою;

на рівнях базової середньої та профільної загальної середньої освіти – відповідно до навчального плану для заочної форми здобуття освіти за типовою освітньою програмою.

Порядок організації освітнього процесу за дистанційною формою здобуття освіти визначається Положенням про дистанційне навчання, затвердженим наказом МОН від 25.04.2013 № 466(зі змінами).

· Надання керівникам закладів освіти (педколективам) права змінювати режим роботи (або корегувати режим роботи (тривалість уроків) у рамках змішаних форм навчання та з метою оптимізації використання фонду заробітної плати)

Згідно із статтею 38 Закону України «Про повну загальну середню освіту»(далі – Закон) керівник закладу загальної середньої освіти зобов’язаний організовувати діяльність закладу загальної середньої освіти та має право визначати режим роботи закладу освіти.

Статтею 10 Закону встановлено, що структура і тривалість навчального року, навчального тижня, навчального дня, занять, відпочинку між ними, форми організації освітнього процесу визначаються педагогічною радою закладу освіти.

Безперервна навчальна діяльність учнів закладів загальної середньої освіти не може перевищувати35 хвилин (для 1 року навчання), 40 хвилин (для 2-4 років навчання), 45 хвилин (5-12 років навчання), крім випадків, визначених законодавством.

Відповідно до вимог Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу (ДСанПіН 5.5.2.008-01)зміна тривалості уроків допускається за погодженням з відповідним органом управління освітою та установою державної санітарно-епідеміологічної служби.

· Надання чітких рекомендацій щодо тривалості уроків, що проводяться в режимі онлайн та їх кількості упродовж навчального дня і тижня з урахуванням віку учнів

Дистанційне навчання може бути реалізовано шляхом застосування дистанційної форми як окремої форми здобуття освіти (у закладах освіти, яким надано право надання таких послуг згідно з ліцензією) або використання технологій дистанційного навчання для забезпечення навчання за різними формами здобуття освіти, їх поєднання.

Навчальний час у разі організації здобуття освіти за дистанційною формою встановлюється закладом освіти:

на рівні початкової освіти – не більше 50 відсотків сумарної кількості навчальних годин інваріантної та варіативної складових навчального плану за типовою освітньою програмою;

на рівнях базової середньої та профільної загальної середньої освіти – відповідно до навчального плану для заочної форми здобуття освіти за типовою освітньою програмою.

Порядок організації освітнього процесу за дистанційною формою здобуття освіти визначається Положенням про дистанційне навчання, затвердженим наказом МОН від 25.04.2013 № 466(далі – Положення).

Згідно з пунктом 2.10 Положення рішення щодо використання технологій дистанційного навчання у освітньому процесі закладів загальної середньої освіти приймається педагогічною радою закладу освіти.

Статтею 10 Закону України «Про повну загальну середню освіту» встановлено, що безперервна навчальна діяльність учнів закладів загальної середньої освіти не може перевищувати35 хвилин (для 1 року навчання), 40 хвилин (для 2-4 років навчання), 45 хвилин (5-12 років навчання), крім випадків, визначених законодавством.

Організація освітнього процесу та діяльності закладу загальної середньої освіти належать до повноважень його керівника.

При використанні комп'ютерної техніки на уроках безперервна тривалість занять безпосередньо з відео дисплейним терміналом і проведення профілактичних заходів повинні відповідати санітарним вимогам.

· Щодо регламентації особливостей організації змішаного навчання та впровадження його нормативного визначення

Чинне наразі Положення про дистанційне навчання, затверджене наказом МОН від 25.04.2013 № 466, зареєстроване в Міністерстві юстиції України 30.04.2013 за № 703/23235(зі змінами), передбачає можливість використання технологій дистанційного навчання для забезпечення навчання в різних формах (пункт 2.1,розділ ІІ).

Зокрема, технології дистанційного навчання можуть використовуватись закладами загальної середньої освіти при проведенні занять через мережу Інтернет під час карантину (пункт 4.2,розділ IV).

Саме за поєднанням очної форми і технологій дистанційного навчання у педагогічній теорії та практиці закріпився термін «змішане навчання» («комбіноване навчання», «blended learning»). Таке навчання є однією з багатьох освітніх технологій і не потребує регламентації в нормативних актах.

Таким чином, можливе використання технологій дистанційного навчання за будь-якої форми здобуття освіти – очної (денної, вечірньої), заочної, екстернатної тощо. Законодавством вже перебачено можливість поєднати очну, зокрема денну, форму з технологіями дистанційного навчання і реалізувати технологію змішаного навчання.

Кiлькiсть переглядiв: 70